VFK - Vestsjællands fodbolddommerklub

  • Bestyrelsen konstitueret 2018

    Bestyrelsen konstitueret

    Læs mere...
  • Oprykninger 2018

    Oprykninger i  2018

    Læs mere...
  • Medlemslisten er opdateret

    Check venligst dine oplysninger.

    Læs mere...

Procedure ved påtaler

Under en kamp vil jeg give en påtale til en spiller, hvid nr 7. Jeg kalder ham hen til mig og giver den påtale. Så langt så godt.

Nu vil jeg jo ikke glemme, hvem det er der har fået denne påtale, så jeg vil gerne skrive det ned.

Jeg har i min øresnegl hørt, at man ikke må/bør tage sin lille bog frem, idet det kan forveksles med, at jeg vil give en advarsel. Jeg kan vel bare huske indtil næste spilstop og så skrive i bogen.

Hvad er den korrekte procedure ?

Selvfølgelig skal du holde "styr" på påtaler. Det kan man selvfølgelig gøre på flere måder.
Dommere har hver deres små "kneb" - også i denne forbindelse.

Jeg er grundlæggende enig i det udsagn, du har hørt i din "øresnegl" - det er ikke hensigtsmæssigt at starte en "påtale" med at hive den lille bog frem ! - Det kan helt klart misforstås og (måske) sende et signal om, at du efterfølgende ikke har "modet" til at give en påtænkt advarsel.

- Så mit råd er: Fløjt klart og tydeligt - tilkald spilleren - eventuelt med fagter og gebærder, - men hold hænderne fra lommerne !

Tal klart og tydeligt - gerne med fagter der klart viser, hvad der er ulovligt i den situation, du "påtaler".

Og så et "fif" fra bl.a. en erfaren dommer med hjemsted omkring Asmindrup: Skriv efter "samtalen" - mens spilleren er på vej væk nummeret med kuglepen i håndfladen for hjemmeholdet - på oversiden af hånden for udeholdet. - Det ses af alle, sender "signalet" og kan altid vaskes af bagefter.

Skulle det blive utydeligt på grund af sved undervejs, har du sikkert alligevel hukommelsen med. I halvlegspausen kan du jo altid genopfriske tegningerne, og der skal jo ikke stå ALT for mange numre på spillere med påtaler, før du skrider til advarslerne.

Og ingen kan "beskylde" dig for at at have ændret mening eller mangle modet.