VFK - Vestsjællands fodbolddommerklub

  • Julebanko

    Endnu en Sæson gik med fodbold og fløjt
    Det tid er til Banko med humør der er Højt

    Læs mere...
  • Bestyrelsen konstitueret 2017

    Bestyrelsen konstitueret

    Læs mere...
  • Indkaldelse til GF 2018

    Der indkaldes til ordinær generalforsamling

    Tirsdag den 23. januar 2018 kl. 18.00

    Læs mere...
  • Oprykninger 2017

    Oprykninger i efteråret 2017

    Læs mere...
  • Nyhedsbrev nr. 1 2017

    Nyhedsbrev nr. 1 2017

    Læs mere...
  • Oprykninger efteråret 2016

    Stort tillykke med midtvejs oprykningen ...

    Læs mere...
  • Nyhedsbrev nr.1 2016

    Nyhedsbrev nr. 1 2016

    Læs mere...
  • Referat af Generalforsamling 2015

    Referat fra generalforamlingen 2015

    Læs mere...
  • Endelig en fælles tøjaftale

    Attraktive fordele til medlemmer af
    Danske Fodbolddommere


    Læs mere...
  • Medlemslisten er opdateret

    Check venligst dine oplysninger.

    Læs mere...

Tilbagelægning

Hvis målmanden rører bolden med hænderne, efter at den forsætligt er sparket til ham af en medspiller, dømmes indirekte frispark.

Jeg har hidtil opfattet sætningen forsætligt sparket til ham, som møntet på om forsvarsspilleren bevidst spiller bolden til målmanden.
Men til min overraskelse ser det ud til at ordet forsætligt, går på om forsvarsspilleren bevidst spiller bolden med foden.
Det vil jo sige at, medmindre at forsvarsspilleren ikke kan undgå at ramme bolden, skal der dømmes frispark hvis målmanden rører den med hænderne.
Jeg mener at der er præcedens, for i mange situationer, at lade spillet fortsætte, medmindre der er tale om en "bevidst" tilbagelægning (med foden) til målmanden.(Typisk f.eks. ved tacklinger)
På den anden side er det jo også klart at målmanden ikke må samle bolden op, hvis den er spillet ind i straffesparksfelter af en forsvarer, selvom der ikke er tale om en aflevering direkte til ham.

Men er det forstået ret at målmanden under ingen omstændigheder må røre bolden med hænderne, når den kommer fra en medspiller som bevidst spiller den med foden.

Jeg tror, du har fået oplevelserne på teorimøderne lidt "galt i halsen". Jeg synes, du skal vende tilbage til din oprindelige opfattelse.

Der er to elementer, der kan gøre, at du som dommer skal foretage indgreb:

- enten medspilleren, som efter din vurdering "bevidst" / forsætligt (med foden) eller i forbindelse med afviklingen af et indkast spiller bolden til egen målmand, som derefter berører (forsætligt eller uforsætligt) bolden med hånd/arm

- eller medspilleren, som efter din vurdering forsætligt (med foden) spiller bolden ind i straffesparksfeltet, (hvor målmanden jo principielt må bruge hånd/arm), men ikke nødvendigvis tiltænkt målmanden. Hvis målmanden i denne situation "udnytter" sin ret til at spille bolden med hånd/arm ved at løbe imellem og (forsætligt) samle bolden op, straffes han.

Bemærk, at problemet KUN opstår, hvis medspilleren (efter din vurdering) forsætligt bringer bolden inden for målmandens rækkevidde med foden (sparker).

Klarer dette lidt på begreberne ??

Der findes en liste på 12 situationer, der beskriver afgrænsningerne - men det kommer for vidt at gengive dem her.